La selva

No vaig notar com em llevaven la via i tapaven amb esparadrap el punt de sang que m’havia eixit. De nit, a l’hospital, et donen unes píndoles per dormir i perquè no et mogues massa ni demanes res a les infermeres. Dormir és la sort dels vells. Vaig obrir els ulls pel sotrac del camió, que havia agafat un revolt massa ràpid, i va apartar-se al voral. Al meu costat, hi havia un munt de llits d’hospital, buits i apilats, escampant una olor higiènica que m’havia estat familiar durant setmanes. No podia alçar-me, no hi havia cap espai per on poguera deixar caure les meues cames, que em pesaven massa, ni tampoc tenia massa esma per cridar.

El dia de l’estrena dels seixanta, a la taula, davant dels néts i la dona, em vaig quedar blanc, i assenyalant la cara del meu gendre, el meu cap va topar amb el pastís d’aniversari. Va vindre l’ambulància i la meua dona, que havia cuinat el pastís, em rentava la cara de nata i xocolata mentre els dos auxiliars em pujaven a la llitera. Sempre ha sigut una dona molt mirada i per això, malgrat els anys, l’estime. La parada davant del pastís d’aniversari fou per una angina de pit. Havia heretat el cos de mon pare, i com ell, però deu anys abans, patia pel mateix múscul feble i peresós.

Vingueren els fills i els meus germans, els néts, massa menuts, es quedaren fora de l’aire confinat de l’edifici. A la meua planta tot són vells, malalts de tres o quatre òrgans, ens visiten metges especialitzats en infarts de persones diabètiques, hepatitis en gent que va a diàlisis o pulmonies en cossos desmemoriats. Al meu costat, un home gras, que havia sigut forner des que tenia onze anys, descansava i es recuperava del tercer infart. El germà, un home amb cara de pardal, un nas punxegut i uns ulls com pinyols d’olives negres, el visitava tots els dies. Va començar a parlar-me per queixar-se del germà, que no es cuidava, fumava i menjava pastissos de merenga tots els matins a l’hora d’esmorzar. Jo assentia, jo que havia vist com a poc a poc els xicotets plaers minvaven. La meua dona els mantenia ben lluny i jo amagava, ben trist, una ampolla de conyac al quarto de les bicicletes.

Ara m’haguera vingut bé un glop d’alcohol per veure-hi clar. El camió tornava a rodar i enmig d’aquell desconcert, sorprenentment em vaig adormir. Vaig pensar quantes hores havien passat, des que sense saber com, m’havien dut a un camió de mercaderies i viatjava cap a vés a saber quina ciutat. Si eren més de vuit hores, el meu cor començaria a trobar a faltar la medecina.

La segona vegada que em vaig despertar em trobí a una habitació lluenta. La televisió tenia encara el plàstic protector i per la finestra es colava una llum desconeguda. No sé a quina ciutat pertanyia, aquella llum, però no era la meua ciutat. Vaig girar el cap, esperançat d’ensopegar amb la cara ampla i les galtes redones del meu forner, però només hi havia la cortina blava mig plegada i una llitera per fer. Sense dreçar-me, vaig palpar la paret fins a trobar el botó d’avís a les infermeres. El vaig prémer i encara que féu un soroll estrident, ningú va acudir. Tot estava molt tranquil. Havia d’alçar-me si volia saber què havia passat .

Quan vaig aguaitar per la finestra, vaig veure una filera de cotxes d’un blau brillant que recordaven els cotxes oficials. Em posí de puntetes i arribí a veure una cinta roja d’inauguració i un grup de persones vestides amb bates blanques que aplaudien. Vaig eixir de l’habitació i vaig recórrer el passadís, fitant cada dos metres per la porta per si hi havia algun malalt perdut com jo, en aquell edifici pulcre i fantasmal. Totes les lliteres estaven per fer, no hi havia cap pacient.

Sense les píndoles, sentia una altra vegada un batec fort i esperançador, com si poguera passar qualsevol cosa. Duia, però, la camisa blava de l’hospital que s’obria darrere i ensenyava les meues natges assecades i despenjades que matisaven qualsevol sentiment rejovenit. Agafant-me amb les mans el cordó, lluitava per mantindre un cert decoro i vaig obrir la porta verda de ferro que separava l’aire confinat de l’entrada. Unes vint cares es van girar i em van observar com si jo sorgira d’un fullam espés i selvàtic d’on no esperaven trobar cap humà.

La cinta roja acabava de caure’s i algú de l’equip institucional va acostar-se i em va dir a cau d’orella que entrara una altra vegada, que hi havia hagut un error i es resoldria tot com si no haguera passat res. Em tornarien a la selva, doncs. M’espentà una mica perquè entrara i s’apegà a la meua esquena per amagar-me les vergonyes. Sap, em confessà, vivim en un món estrany. I em va somriure, com si entenguera que, en efecte, venia de la selva i aquest món civilitzat no l’entendria mai. Vaig pensar en la meua dona, i les seues cures, i la mandra que em feia tornar i haver d’explicar-ho tot. L’error, el viatge, les lliteres, el govern.

L’endemà em van col·locar en el mateix camió de l’anada, amb un muntó de lliteres al costat i amb una ampolla d’aigua perquè no em deshidratara. Tornaven les lliteres a l’hospital de la meua ciutat i buidaven aquest edifici nou de trinca. Drogat, vaig tindre el millor somni de la meua vida.

Anuncis

Deixa un comentari

