Símbols, 2

1

Duu un anell que és un caragol aixafat i buidat per col·locar el dit. El color és el de l’ivori, encara que l’exoesquelet és de carbonat càlcic. Un patró irisat i de ratlles més fosques i irregulars. Sap que és un símbol: significa, si el prem amb els dits, recordar que es pot ser tan feliç com ho fou fa uns dies a la costa. La mar i l’estiu, que si ho fas bé, és un bon moment pels retrobaments. L’avorriment et porta per camins antics, els senyals que deixaren uns peus a la platja. Tocar l’anell, per tant, és recordar que tot passa i torna.

2

Fa unes setmanes, vaig trobar-me enmig d’una conversa sobre la malaltia terminal del marit d’una dona. L’amiga li va dir: la mort no existeix. L’altra va assentir. Fa dos dies que ell morí, després de tres o quatre dies en silenci, en dejú, i amb forts dolors de cap. Un tumor pot créixer en sis mesos. La mort no és cap absència, no hi ha buit: com pot ser buit una presència tan dolorosa? Pots tocar-lo, eixe buit.

3

De tot fabriquem en excès, fins i tot el buit, diu Claes Andersson. Fins i tot, el significat.

Quan vaig eixir de l’hospital, fa uns anys, vaig voler recordar l’estada i el moment de la recuperació: em vaig comprar una polsera de cuir blau, amb ratlles, com les ratlles d’una closca marina, i un enganxall de ferro. Em vaig dir: toca-la i et vindran els dies aquests, de nervis i cures, de quan imaginaves fardatxos que esperaven sota el sol. Els trobaràs. L’enganxall, però, es va espatllar, i m’arrencava una mica el borrissol dels braços.

Si l’haguera perdut, com m’ha passat amb altres -i tantes!- coses, m’haguera semblat un desastre. I en canvi, sé que perdut, com altres tantes coses, només hauria sigut una cosa: un braçalet amb el passador trencat.

Anuncis

Deixa un comentari

